السبت، 19 نوفمبر 2011

سبت الفيس بوك الملحدين


البداية محادثة مع  بنت محاميه من حملة دعم البرادعى والمناسبه فضيحة علياء المهدى
المحادثه
انا : تفتكرى قانونياً ممكن تتعاقب على كده
اسماء : لا
عشان المواقع الاباحيه عندنا مسموح بيها وهى صوره اباحيه
فا هيقيسوا على نفس الحكم
انا : ده قانون حديث
 بما نا القانونين معندهمش حل
 اروح اشوف حل من ولاد ابو اسماعيل
اسماء : ولاد ابو اسماعيل هيعملوا ايه يعنى
دول يهمهم جسد المراه اكتر مايهمهم الحريه
انا : همن ممكن يقيمو عليها الحد
 ويقيموا عليا انا كمان لو عارفو انى شوفتها
 مفيش حل غير ان ادعى عليها وعليهم فى سرى
اسماء : ربنا يغفرلنا
اسماء  : تعالى عندى واحد ملحد
انا : فين
اسماء  : عندى على الوول
اسمه احمس
فى تعليقات علياء
كان مسلم والحد للاسف
انا : ليليتة زى الطين
وهنا تبدء معركة الـ 200 كومنت
حائط اسماء : موضوع علياء المهدى يهمكم فى ايه ؟ ماالملحدين ماليين البلد ؟ اشمعنى دى ؟
اسماء : قال يعنى البت خدت كل حريتها مفضلش غير الحريه دى اللى فاضله
كريم : البت ديه بنت المشير انا شاكك في كده علي
نبيل : هي المشرحة ناقصة علياء بصراحة انا مش عارف نلاقيها من فين ولا فين
احمس الملحد: انا استبعد يا يااسماء انك تكوني فاهمه يعني ايه ثوره ... ثوره يعني تمرد .. يعني رفض .. يعني صراخ وتكسير وفرض واثبات وجود .. صدمه .. بالظبط زي صدمتك ان ممكن بنت مصريه تعمل كده ... ولسه قدامكم طريق طويل من الصدمات .. المجتمع المصري لسه مليء بالمفاجآت المدفونه :)
اسماء : بص يا احمس انا مش مصدومه من تصرفها من قد ما انا مصدومه فاعلانها بوقت زى ده اظن محدش ماانعها تمارس الرذيله وهى بتمارس بالفعل ايه لازمت اللى عملته ماتنحرق بجاز هى ولا غيرها بس لما نبئه نول ربع الحريه تبئه هى تتدور على حريتها الجنسيه اللى هى وخداها اصلا
اسماء : انت حد منعك مثلا متعملش اللى انت عاوزه يا احمس ؟
احمس : رذيلة ايه يابنت التيت انتي ... ده حقها الانساني ... انتي درستي اربع سنين ايه فى الحقوق ... انا بمارس حقي ... وبرفض اي قانون او مرجعيه تتخالف مع اعتقادي .. لازم فى الوقت ده بالذات تطلع تقول للمعاتيه ان فى ناس فى الوطن ده دينهم مختلف عنكم .. فكرهم مختلف . وان الوطن ده قدامه خيار من اتنين .. اتساع لكل الطوائف والافكار .. او حرب اهليه !
انا : الفكر الحديث :عشان تبقا حر لازام تقلع
احمس : هو ده الفكر الحديث .. العرى الانساني فى الفن والادب من قرون بس امثالك ادراكهم الانساني عمره لا يتجاوز عشر سنين
انا : دى مش حرية دى سقوط واباحيه
 ياااخ احمس انتو فاهميين الحريه غلط
 ماهو مش اى ابن نعل ولا بنت بلغه تطلع
 تقلع لنا البنطلون عشان تعرفنا انها متمرده وحره
 اللى عايز يقلع عارف السكه وبفلوس كمان
احمس : الله بتاعك انا لا اؤمن بيه من الاساس ... فلا تفرضي عليا معتقدك الديني لانه ليس اكثر من سخافات بشريه بالنسبه لي ... وانتي بتتولدي عريانه .. مبتتولديش بالبيبي دول :)
اسماء : يعنى يا احمس نمشى فى الشارع من غير هدوم كلنا مفيش مشاكل يعنى ونروح الشغل برضو كده ؟
انا : طيب فى الشتا نعمل ايه
احمس : محدش قالك تمشي عريانه .. بس متمنعيش اي حد يمشي عريان لانه مش من حقك .. بالظبط محدش قالك تلبسي ايشارب .. ومش من حق حد يمنعك تلبسيه
رساله من اسماء :
اسماء : مش شايفه يعنى خناق
انا : ماهو انتى اللى غلطانه

 بتضيفى الاشكال دى عندك ليه ؟؟؟؟
اسماء : يابنى كان مسلم
ومعرفتش انه الحد غير من شهر
انا : اتحول اعوذ باالله
اسماء : اه مرتد
انا : اااايونا
 ماتقلقيش ولاد ابو اسماعيل حيظبطوه

 وقتها يبقا ربنا اهلك الظالمين بالفاسقين

 ونخلص منهم الاتنين
اسماء : ده فكره غريب
انتم سبتونى ليه
انا : ايم هير
وتبدء المعركة مرة تانيه
احمس : صلاح انت اجهل من انى ارد عليك
انا : افضل انى اكون جاهل على انى اكون ساقط
 فاقد للاخلاق والفضيله
 اللى انتى ماتعرفوش ولا عمرك حتعرفه
 هى ايه يعنى حريه

احمس الملحد : انا مواطن ... لو مارس الجنس وعايز يخلف هيخلف .. لو قرر يتزوج من حقه يتزوج ... الاسلام هنا لا يرى زواجي زواجا وانما زنا .. لا يرى ابني ابناً وانما نتيجه سفاح ... وهنا يحدث الخلل القانوني .. القانون لا يهتم بما يراه الدين بقدر ما يهتم بتنظيم المجتمع باكمله ... من حقي وجود تشريع قانوني مدني متكامل ينظم حياتي مثل اي مواطن ايا
 رساله من اسماء :
اسماء : تعالى يا صلاح
محمود بيقولك اسكت عشان هيناقشه من غير شتيمه
انا : انا حاسس ان محمود هو اللى حيشتمه فى النهايه
اسماء : انا شخصيا نفسى اضربه بالبوكس .
وتبدء الهدنه
انا : متابع من غير شتيمه
محمود : حبيبى يااابو صلاح
احمس : فى الدنمارك .. مبيقتلوش المسلم اللى بيتنصر .. ولا النصراني اللى بيسلم .. فى الدنمارك .. مبيهدوش الكنايس ولا بيحرقوها .. ولا بيقتلوا المسيحيه اللى بتتجوز مسلم ولا المسلم اللى بيتجوز مسيحيه .. بكل بساطه لان اللى بيحكم هوه القانون مش الدين !
احمس : خلاص مفيش مشكله .. نعمل شوارع للعراه .. وده حقهم
وتنتهى الهدنه سريعاً
انا : انا خارج
 بس قبل مااخرج احب اقولكم
 ان الواد ده جزمه وابن جزمه

احمس : ياصلاح .................
انا : انت انسان ساقط وانا متوقع منك اى حاجه
 الا حاجه وحد انك تقدر تواجه
 انا متأكد معندش الجرأه انك تواجهنى
 او تواجه الناس باافكاراك اللى انت مقتنع بيها
 والا كنت قلعت ونزلت الشارع دلوقتى
 ياااحمس ياااااا حر
احمس : السخافه انك متصور اني لازم ابقى بهائي علشان ادافع عن حق البهائيين فى الاعتقاد ... لانك بكل بساطه مفتقد لمعنى المبدأ !
انا : اتهبب اسكت بقا عشان عندى
شغل بعد كام ساعة وعايز انام
...................................................
تصبحو على خير
والى الملتقى وسبت جديد والفيس بوك


هناك تعليق واحد:

  1. ياجماحة انتو شاغلين بالكو بى بنت حاولت تلفت انتباه الناس ليها لية مش بتشغلو بالكو باناس الى عايشة ناس ميتو صلاح واسماء وكريم واحمس قاهر الاكسوس كلامكو فاضى تعالو وعيشو معانا وشوفو البظلم
    اناسيد المصرى حاسس باظلم والطغيان

    ردحذف